zondag 14 augustus 2022

Bonifatius Kloosterpad - deel van ronde 8 Drachten (via Kortehemmen)

 Met mijn kerk (PKN Via Pacis in Beetsterzwaag) liep ik 'voor corona' het Jabikspaad van Zwarte Haan naar Hasselt. Februari 2020 liepen we de laatste etappe, oostroute, naar Akkrum. We hadden al een nieuw project bedacht. Want het wandelen was leuk en er was een harde kern die elke keer meeliep. We wilden wel weer iets 'kerkelijks' en niet te ver weg en zo kwamen we op het Bonifatius Kloosterpad. Het plan was in juni 2020 te starten op Schiermonnikoog. Maar ja, de rest is geschiedenis. 


Een paar maanden geleden appte Aafke mij of ik het organiseren op me wilde nemen. Het werd haar te veel, ze moet afstand nemen van een paar activiteiten, of ik het wilde doen. Tja, ook ik moet niet meer hooi op mijn schouders. Maar samen kun je veel, dus we kwamen tot een co productie. Ik ben aanspreekpunt en zorg voor de publicatie n kerkblad enzovoort en Aafke ik op de achtergrond om me te helpen. Zes keer per jaar wandelen, in een weekend dat Aafke vrij is en na het uitkomen van het kerkblad. Daarvan zit ik in de redactie en ik wil beide niet tegelijk, wanneer we na het uitkomen doen kan ook de voorpublicatie mooi in die editie. Data geprikt. De eerste zou 13 augustus zijn. En Schiermonnikoog zouden we nog even in portefeuille laten. Aafke en ik planden begin april denk ik en toen waren er nog corona maatregelen en het was moeilijk daar overheen te kijken. 

Ik schreef een stukje voor het kerkblad, de wekelijkse nieuwsbrief en postte de nieuwe data in de app. 13 augustus, midden in de bouwvak, zouden er wel mensen mee willen wandelen? We wandelden gisteren met 12 en dat hadden er 14 kunnen zijn! In een hittegolf, dat was wel even een dingetje, maar met een uur eerder starten konden we de allerergste hitte vermijden. 

Ik koos een stukje van het rondje Drachten. De totale ronde is 27 kilometer, veel te ver voor dit doel want wel lopen nooit verder dan 15 kilometer en het liefst rond de 12. En ik heb eind april mijn enkelbanden gescheurd, dus ik wilde liever 10 dan 12. Het was nog spannend of ik wel mee kon lopen. Maar het ging goed en het was een goede therapie om hier aan te werken de afgelopen weken! We liepen nu via de 2 kloosters en Kortehemmen naar Beetsterzwaag terug. 10 kilometer dus (en dat klopte precies!), de andere kant om, vanaf de Tjaardaflats via Ureterp is ruim 13 kilometer. Iets voor een volgende keer. 

Het uitrekenen van de afstand was nog wel een uitdaging. In het boekje staat alleen de totale afstand, op de website van Marrekrite (van het wandel netwerk) staan we de paaltjes maar niet de afstand tussen de paaltjes. Die staan alleen op de papieren kaart. Die van Zuid Oost Friesland heb ik, maar die van Noord Friesland die we nodig hebben voor de volgende keer wandelen was hier niet te koop. Begin april waren we toevallig in Leeuwarden in het Fries Museum en om de hoek zit de VVV, en open op zondag. meteen gekocht. Klaar. En zoals gezegd: de afstand tussen de paaltjes bij elkaar opgeteld matchte mooi met de afstand die we volgens mijn activity watch gisteren wandelden! 

Andere keren wandelen we met meerdere auto's, altijd een puzzel. Deze keer hoefde dat niet, we reisden met de lijnbus naar Drachten, ritje van 10 minuten. Bijna iedereen had een OV chipkaart, dus dat ging prima. De buschauffeur vond het heel gewoon dat er om 13 minuten over 8 's ochtends 12 mensen tegelijk in zijn bus stapten. Toen we hem later bij het kruisen van de route met de Eikesingel voorbij zagen rijden stak hij lachend zijn hand op! Zo gewoon waren we dus ook weer niet!

We liepen eerst naar de Grote Kerk, zus van Basje die éénmalig meewandelde, zette ons op de foto. De aftrap is vastgelegd! 




Vanaf daar (paaltje 10 geloof ik, maar die hebben we niet gezien) liepen we de route, over het Raadhuisplein, naar het voormalige Minderbroedersklooster, door Parkwijk de Singels, Eikesingel oversteken (we zijn niet naar het Karmelklooster gelopen, is bij ons wel bekend en op het moment gesloten), via fietspad onder afslag Haven A7 door, richting Kortehemmen, even doorgelopen naar het prachtige kerkje, door het bos (heerlijk!) terug naar Beetsterzwaag. 

Parkwijk de Singels

de vijver van de Parkwijk is prachtig begroeid met waterplanten

het tunneltje onder de afslag Haven A7

terwijl we even op elkaar wachten gaan de eersten pauzeren voor de tunnel onder de A7

dat was niet helemaal de bedoeling, want we waren nog niet op de helft en te vaak pauzeren is ook niet goed, leermoment


dit was de pauzeplek die ik had bedacht ; ). volgende keer bepaal ik (van te voren) waar gepauzeerd wordt.


kerkje Kortehemmen


het kerkje heeft geen toren maar een Klokkenstoel.



de windhaan glimt prachtig

door het bos via een smal paadje terug naar het Skeanpaad

controleren op teken jongens1


de Martenskerk in Beetsterzwaag

er waren al een paar mensen afgeslagen naar hun huis, maar toch nog even een slotfoto

we staan hier bij het gerestaureerde grafhek met graftrommel. Grietje vertelde ons er nog over.

Het is onderhand half twaalf en warm (tegen de 30 graden!). Nina en Dukke zijn al afgeslagen naar hun huis. In de schaduw van de kerk vertelde Grietje nog over het kindergraf waar we bij staan. Het graf is van Albert Veening, verdronken tijdens het vissen in 1930. Hij was 15 jaar. Het grafje ernaast is van zijn vriendje, overleden in 1931, ze weten niet meer waaraan. De grafsteen is door een anoniem iemand gerestaureerd. 

Vrijdagavond keek ik nog op de website van www.bonifatiuskloosterpad.nl en zag ik dat er ook GPX bestanden zijn van alle routes! Even gepuzzeld hoe dat ook al weer moet, Komoot op de telefoon gezet, route gedraaid zodat hij meeloopt met  hoe wij lopen en dat werkte wonderwel! Makkelijker dan elke keer de nummers van de paaltjes erbij zoeken. Nu was dit ook bekend terrein, dat wel, maar met een app lopen is handig heb ik ook in Duitsland gemerkt. 

De volgende wandeling is op zaterdag 8 oktober. We wandelen dan van Dokkum naar Broeksterwoude. Waar we eindigen weet ik nog niet precies, moet ik nog even op studeren!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten